[wikiwordpress]

آزادی در سیره علوی

نویسندگان: علی بهادری جهرمی

مجله یا کنفرانس:

مقدمه

هدف از خلقت انسان ها و زندگی آن ها در زمین شناخت معبود و تلاش در راه تقرب به او و خدایی شدن است و انبیاء در طول تاریخ با تذکر انسان به فطرت خداجوی او و بیان راهنمایی هایی وحیانی در این راه زحمات زیادی متقبل شده اند تا اینکه دین اسلام یعنی کامل ترین و پیامبر اسلام به عنوان خاتم پیامبران در زمین ظهور کرد. دینی مؤید و مصدق تعلیمات پیامبران پیشین و ادامه راه ایشان و تنها دین مورد پذیرش خداوند از انسان معاصر و تنها راه نجات و کمال آن ها.

چکیده
مفهوم آزادی همواره به عنوان یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین موضوعات حقوق بشری مورد توجه اندیشمندان حقوقی بوده است. به همین مناسبت بر آن شدیم تا ضمن ارائه ی تعریفی اجمالی از این مفهوم, ماهیت اسلامی آن را با بهره گیری از منابع اسلامی و به طور خاص فرمایشات امیرالمومنینعلیه السلام نمودار ساخته و در ادامه سیره ی عملی و نظری حضرت امیر را
به عنوان الگوی حکومت تضمین کننده ی حقوق طبیعی انسان مورد مطالعه قرار دهیم. در این راه ضمن پی بردن به جایگاه و اهمیت والای آزادی در حقوق اسلامی و تبیین راهکارهای تأمین آن در سیره علوی, وجود محدودیت هایی در این زمینه توجه را به خود جلب کرده و بررسی آن ها نمودار می سازد در اندیشه ی اسلامی علی رغم توجه به انواع مختلف این حق خدادادی و به تبع تعریف و مفهوم اسلامی آن, این حق مطلق نبوده و حقوق, هنجارها و ارزش های دیگر محدودیت هایی بر آن وارد می سازند.

در نهایت ضمن بررسی مختصر اهم این محدودیت ها به موضوع آزادی عقیده به عنوان یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مصادیق آزادی در اندیشه ی اسلامی نگاهی گذرا شده است.

واژگان کلیدی: آزادی، سیره علوی، آزادی عقیده، محدودیت