[wikiwordpress]

کتاب حقوق بشر در اسلام

به گزارش انتشارات پژواک عدالت؛حقوق انسان از دیر باز به ویژه با قوت گرفتن ایده نوین حقوق بشر مطرح بوده است و مصادیق حق­های بشری و مبنای این حقوق همواره در دوران­ها و نظام­های حقوقی مختلف اعم از داخلی و بین­المللی به عنوان موضوعات قابل بحث معرفی شده­اند در این راستا متعالی ­ترین و موکدترین تعابیر در خصوص جایگاه انسان در نظام خلقت در تعالیم و آموزه­های دین اسلام یافت می­شود. به تعبیر اسلام انسان به عنوان موجود ناطقِ دارای کرامت ذاتی، اشرف مخلوقات و متمایز از سایر موجودات هستی اما مرتبط با جهان هستی است که صاحب حقوق به شمار می­رود. در اندیشه اسلامی مصادیق و مبانی این حقوق با توجه به جایگاه انسان در هستی و هدف خلقت آن مشخص می­گردد.

کتاب حاضر با تحقق این هدف مورد تنظیم و تدوین قرار گرفت که بتواند افکار عمومی، اهل تحقیق و پژوهش، اساتید و دانشجویان گرامی را به موضوع مشغول نموده و زمینه تحقیقات و پژوهش‌های بعدی را فراهم آورد.
این کتاب به سه فصل تقسیم‌بندی شده است، که این سه فصل عبارتند از:

فصل اول: مفاهیم و کلیات؛ در این فصل به بیان مفهوم حقوق بشر در ادبیات معاصر و حقوق بشر اسلامی پرداخته می شود.

فصل دوم: مکاتب و مبانی حقوق بشر معاصر از دیدگاه اسلام؛ در این فصل به مکاتب حقوق بشری معاصر از دیدگاه اسلامی و مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلامی و می پردازد.
فصل سوم: تحلیل موضوعات کلی حقوق بشر اسلامی؛ در این فصل به موضوعاتی مثل آزادی های عمومی و معیار محدودیت های آن، بررسی حقوق زن از نگاه اسلام، مجازاتهای بدنی و ضمانت های رویه ای پرداخته می شود.