[wikiwordpress]

حمله به حق حیات و خطای آشکار اعتماد به دشمن

علی بهادری جهرمی؛ حقوقدان و عضو‌هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:

در خبرها آمده که نسبت به مجموعه واکسن‌ سازی برکت یک اقدام تروریستی صورت گرفته است! هرچند این حمله ناموفق بوده است، اما دو نکته را گوشزد می‌کند:

تولید واکسن برای مقابله با بیماری همه‌ گیر کرونا، هیچ شائبه امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی‌ ای ندارد. تولید واکسن کرونا، متناظر با حق حیات و حق بر سلامت مردم است. خرابکاری در پروسه واکسن‌ سازی، به طور واضح ناقض حق حیات و حق بر سلامت و اخلال در حقوق بنیادین بشر است. این موضوع نشان می‌دهد کشورهای دشمن ما حقوق بشر، اخلاق، انسانیت و هیچ معیار دیگری را مانع اقدامات تروریستی خود علیه حقوق مردم نمی‌دانند.

وقتی دشمنان قسم‌ خورده مردم ایران به یک مجموعه واکسن‌ سازی که هیچ مخاطره سیاسی، امنیتی و اقتصادی ندارد و صرفا برای مقابله با یک بیماری همه‌ گیر است، حمله می‌کنند، چگونه می‌توان با اعتمادی خام به این دشمنان انتظار رفع تحریم‌ها برای بهبود وضعیت معیشت ایرانیان داشت؟! چه تضمینی است که اگر همین دشمنان با اجرای دستورات FATF به ریز تراکنش‌ های مالی ایرانیان دسترسی پیدا کردند، مایحتاج حیاتی جامعه ایرانی را هم مسدود نکرده و آب و نان شهروندان ایرانی را نیز بلوکه نکنند؟! این خطای محاسباتی آشکار است که با تکیه و اعتماد به چنین دشمنانی که در از بین بردن ملت ایران هم‌قسم شده‌اند، بخواهیم اوضاع داخلی را بهبود بخشیم.

پ ن: در خصوص اقدامات تروریستی علیه مجموعه‌های هسته‌ای کشور نیز همین تحلیل صادق است، کشوری که به خود اجازه ممانعت از حق توسعه کشور دیگری (که یکی از حقوق پذیرفته شده هر ملتی است) یا زیرساخت‌های هسته‌ای تأمین برق و دارو و… داشته باشد دقیقا مشابه همین کار را علیه نان و دارو و… آن کشور نیز انجام خواهد داد. لذا اگر این اقدام علیه مجموعه هسته‌ای نیز شده باشد باز همین تحلیل صادق خواهد بود.