[wikiwordpress]

مرهم خوزستان فقط آب نیست

یادداشت || خبرگزاری آنا ||۱۴۰۰/۰۴/۳۱

علی بهادری جهرمی، حقوقدان عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس؛

حل شدن مشکل آب خوزستان بعد از یک هفته اعتراضِ به حق مردم این استان چنین پیامِ ناخوشایندی دارد: تا کار به اعتراض و اعتصاب و جاده بستن و … نکشد، مشکل حل نمی‌شود! بی‌تدبیری مسئولان دولتی تولید مشکل می‌کند، آن گاه با هزینه‌های زیاد همان مشکلی که می‌توانست ایجاد نشود، حل می‌شود! این شیوه مدیریت، هزینه‌زا و فرصت‌سوز است. حتی حالا که خوزستان آب دارد، این پیام نامیمون ثبت شده باقی مانده است.

کارون، دز، کرخه، مارون، شاوور و زهره رودهای پرآب خوزستان هستند. این استان با چنین رودهای پرآبی چرا باید دچار تنش آبی شود؟! چون مسئولان دولتی علاج واقعه قبل از وقوع نمی‌کنند. فقط برای یک نمونه: مغز متفکر دولت در آب و محیط زیست با لحنی قاطع و مستند به آمار و ارقام دو سال پیش تصریح و تاکید کرد “تا پنجاه سال آینده همه جای ایران دچار مشکل آبی می‌شوند، جز خوزستان”! پنجاه سال که هیچ، دو سال از این صحبت مقام مسئول دولتی نگذشته، خوزستان دچار بی‌آبی شده است. تصور ناصحیح که مبتنی بر اقدامات غیرکارشناسی است، موجب می‌شود مسئولان به طور پیشینی توان مدیریت اوضاع را از خود سلب کنند. درد امروز خوزستان ناشی از همین ندانم‌کاری‌ها و اتکا بر تصمیمات غلط است.

مدت‌هاست همه ایران به خوزستان مدیون است. حق مردم این استان، محرومیت‌های کنونی نیست. نحوه مواجهه با محرومیت‌های خوزستان، مدیریت پشت میزنشینی و بخشنامه‌ای نیست. باید میان مردم بود، آن‌گونه که شهید حاج قاسم سلیمانی عمل می‌کرد، آن‌گونه که اکنون امام‌جمعه اهواز با قدم زدن در بین مردم عمل می‌کند. با کار میدانی و در میان مردم بودن، مشکلات و محرومیت‌ها رفع می‌شود؛ حتی اگر مشکلات هم رفع نشود، همدردی با مردم رنجور اقلا از آلام آن‌ها می‌کاهد. فاصله بین مسئولان با مردم، بر احساس محرومیت و تبعیض می‌افزاید.

مشکل خوزستان اکنون و ظاهرا حل شده است، اما با هزینه‌های جبران‌ناپذیری چون شهادت ماموران حافظ امنیت و جوانانی که قربانی فرصت‌طلبانِ دشمنِ ایرانیان شده‌اند و حالا همه ایران خون‌خواه آن‌ها هستند. نباید به حل شدن موقتی درد خوزستان بعد از این همه هزینه بسنده کرد. باید با مدیریت جهادی و مبتنی بر کار کارشناسی از اساس مانع رخ‌داد حوادث ناگوار خوزستان و رنجش بیش از پیش مردم صبور و دلیر این استان شد.