[wikiwordpress]

رقابت سه قوه در حل مشکلات کشور

یادداشت || سایت تحلیلی خبری عصر ایران || ۱۴۰۰/۰۸/۱۹

علی بهادری جهرمی، حقوقدان و عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس؛

رئیس جمهور پایان هر هفته در یکی از استان­ها و بی­ واسطه بین مردم است و حرف­ها، دردها و اعتراضات را بدون روتوش می­‌شنود. رئیس قوه قضائیه هم از هر فرصتی برای سرکشی میدانی از حوزه­های متناظر با حقوق عامه استفاده کرده و به مجموعه تحت مدیریتش هم توصیه کرده که مشکلات را از نزدیک، نه از پشت میز، رصد و حل کنند.

رئیس قوه مقننه نیز علاوه بر بازدید از مناطق کم­تر برخوردار و مواجهه حضوری با مشکلات عملی قوانین لازم­‌الاجرا و کمبودهای قانونی، اهتمام زیادی در زدودن قوانین زاید از مسیر پیشرفت و تصویب قوانین حمایت­گر برای بهبود اوضاع جامعه ایرانی دارد. همه این­ها نشان­گر یک موضوع پراهمیت است: کشور و حاکمیت در حال قرار گرفتن روی ریل اصلی است.

همین‌ها به سادگی نشان می‌دهد که رقابت­های مخرب سیاسی – جناحی بین مسئولان، جای خود را به رقابت­‌های مفید به منظور زدودن مشکلات و اقدامات نافع به حال مردم داده است. اگر تا پیش از این مرسوم بود که با دوگانه­ سازی­ های کاذب، یا حتی واقعی، انرژی، فرصت­‌ها و هزینه­‌های جناح­‌های مختلف سیاسی – اجتماعی صرف اندوخته­‌های حزبی و منفعت­‌طلبی­‌های شخصی شود، حالا رسم مسئولان چیز دیگری است: سبقت در خدمت­‌رسانی و فراگیری نهضت کار و عمل.

آن­گونه که از بازدیدها، سفرها و اظهارات سران قوا پیداست، شناسایی سرراست مشکلات، آسیب­‌شناسی شفاف مسائل مبتلابه، برخورد بدون واسطه با آسیب­‌ها و حل فوری مشکلات، به برنامه عملیاتی مسئولان تبدیل شده است. چه آن زمانی که رئیس جمهور در میان سیاه­‌چادر عشایر یا حلبی­‌آبادهای کنار شهرها حضور پیدا می­کند، چه وقتی که رئیس قوه قضائیه به انبار سازمان اموال تملیکی می­‌رود و برای حل وضعیت غیرقابل قبول آن­جا ضرب­‌الاجل دو هفته­‌ای تعیین می‌­کند و چه هنگامی که رئیس مجلس به مناطق حاشیه­‌ای چابهار سفر می­کند، همه مؤید همین برنامه عملیاتی و ریل­‌گذاری جدید سران قوا است.

حرکت در این مدار که در حقیقت بازگشت به گفتمان‌های اصلی انقلاب اسلامی است، این امید را بیش از هر زمان دیگری تقویت کرده است که هم در کوتاه­‌مدت، هم میان مدت و هم در بلندمدت دستاوردهای بسیار مفیدی حاصل خواهد شد و طعم شیرین آن را هم مردم حس خواهند کرد. اخلاص و پشتکاری که به ویژه در سه شخص سران قوا مشاهده و در عمل هم اثبات شده است، نوید این را می­دهد که کارهای به ظاهر نشدنی هم شدنی خواهد شد.