یکی از بال‌های «فرشته‌ عدالت»؛ سوژه‌ مظلوم «گناه فرشته»

اخلاق حرفه‌ای وکالت جزو اصلی‌ترین محورهای آموزشی وکلا در دوره کارآموزی است. علاوه‌بر آموزش، در سوگند وکالت که شرط اخذ پروانه وکالت بوده و نقض آن نیز از جمله تخلفات انتظامی هر وکیلی به شمار می‌آید، همه وکلا سوگند می‌خورند که «راستی و درستی را رویه خود قرارداده» و حتی «در امور شخصی» هم «قانون» را مبنای کار خودشان بدانند.

بدیهی است مانند هر صنف دیگری، مصادیقی از ارتکاب تخلف در وکالت هم وجود دارد؛ اما آن‌چه مهم است رویه جامعه وکلا نسبت به تخلف و اعمال خلاف قوانین و نوع برخورد با آن است که اساسا محاکم انتظامی نهاد وکالت برای همین منظور تاسیس شده و فعالیت می‌کنند.

اما متأسفانه این روزها در نمایشی با عنوان «گناه فرشته» که در سینمای خانگی‌ در حال پخش است، شخصیت وکلای نمایش مستمر در حال انجام تخلفات مختلف در لباس وکیل هستند، رویه‌ای که چیزی جز فساد و سیاهی از جامعه وکلا به عنوان یکی از بال‌های فرشته عدالت به نمایش نمی‌گذارد. حجمی از تخریب وکیل و وکالت که در شبکه نمایش خانگی، بی‌سابقه است!

آیا فعالان نمایش خانگی می‌پسندند که بی‌بند‌و‌باری، رعایت نکردن شئون کاری و ارتکاب تخلفات و جرائم مختلف در این حجم در قالب یک داستان نمایشی به دست‌اندرکاران حوزه نمایش خانگی نسبت داده شود؟ مشابه وضعیتی که در «گناه فرشته» به جامعه وکالت نسبت داده می‌شود!

به‌نظر می‌رسد با افزوده شدن سرفصل‌های مراعات اخلاق حرفه‌ای در نمایشنامه‌نویسی و فعالان این حوزه، کمتر می‌توانیم شاهد این‌گونه بدنمایی‌های افراط گونه از صنوف موثری مانند جامعه وکالت باشیم.