تسهیل اِعمال مردم‌سالاری با انتخابات الکترونیکی

تسهیل فرآیند انتخابات با شیوه‌های نوین اخذ رأی و شمارش آراء، از لوازم اِعمال حق رأی است.

مطابق ماده ۵۱ قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب مرداد ۱۴۰۲، فرآیند رأی دادن و شمارش آراء در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، بایستی به‌صورت کاملا الکترونیکی برگزار شود.

تجربه موفق اجرای الکترونیکی انتخابات اخیر در حوزه‌های انتخاباتی قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر، گویای این مهم است که شیوه برگزاری الکترونیکی انتخابات، می‌تواند به سایر حوزه‌های انتخاباتی مذکور در قانون هم تعمیم داده شود.

«سهولت رای دادن» از جمله اهدافی است که قانون‌گذار برای برگزاری انتخابات الکترونیکی برشمرده است. علاوه بر این، فواید دیگری هم برای این موضوع می‌توان ذکر کرد.

مواردی همچون شفافیت بیش‌از‌پیش انتخابات، تسهیل اِعمال مردم‌سالاری از سوی شهروندان و ایجاد زمینه برای مشارکت گسترده‌تر در انتخابات، از فواید تعمیم برگزاری برخط انتخابات به همه حوزه‌هایی است که مدنظر قانون‌گذار بوده است.

علاوه بر این‌ها، تعطیل شدن مدارس به‌دلیل تمام نشدن فرآیند شمارش آراء در مدارسی که حوزه انتخابیه بوده‌اند و نیز طولانی شدن فرایند همکاری فرهنگیان در روند برگزاری و شمارش آراء، از عوارضی است که در صورت برگزاری الکترونیکی انتخابات، می‌توان از آن جلوگیری کرد.

انتخابات ۱۱ اسفند در چندین حوزه به دور دوم کشیده شده است؛ با توجه به فواید پیش‌گفته، می‌توان در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها و نهایی شدن هماهنگی‌های نهادهای اجرایی و ناظر، انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم را هم الکترونیکی برگزار کرد.